loux
11 مرداد 1401 - 07:23

تمدن غربی بر اساس تقدم هوای نفسانی بر امر الهی بنا شده است

قم - عضو مجلس خبرگان‌ رهبری گفت: مصداق بارز و عینی امامت جریان باطل تمدن غربی است که بر مبنای هواهای نفسانی بنا شده و مخالف امر الهی و کتاب شریف قرآن می باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری دهه اول محرم در هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود به بیان نکات آیه ۷۱ سوره اسرا «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً» پرداخت و افزود: همانطور که بیان‌شد، این آیه شریفه، از آیاتی است که امام حسین (ع) در مسیر حرکت خود به سوی کربلا، به تبیین آن پرداخته‌اند.

خبرنگار مهریَوْمَنَدْعُواأُناسٍبِإِمامِهِمْفَمَنْأُوتِیَبِیَمِینِهِفَأُولئِکَیَقْرَؤُنَکِتابَهُمْلایُظْلَمُونَفَتِیلاًع)استاد میرباقری با بیان این مطلب که بر اساس فرمایش حضرت سیدالشهدا (ع) ذیل این آیه شریفه، در این عالم دو امام وجود دارد و هر امامی متناسب با اِمامت خود، دعوتی دارد؛ آن امامی که امام هدایت است؛ دارای دعوت به هدایت و آن امامی که امام ضلال است، دارای دعوت به ضلالت می‌باشد.

ع)ضلالاستاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به این مطلب که وقتی در عالم دو دعوت طنین انداز می‌شود، در عقب آن، دو اجابت شکل می‌گیرد و آن گاه امت‌ها تشکیل می‌شود. امتی که دعوت امام هدایت را استجابت کرده، امت جنت است و امتی که در ورای اجابت امام ضلال، شکل می‌گیرد، امت نار است.

اندازورایضلالوی در ادامه با اشاره به این مطلب که هر کدام از این دو امامت و دو امتی که در عالم شکل می‌گیرد، دارای صفات و ویژگی‌هایی است که منحصر به خود این امت‌ها می‌باشد، بیان داشت: در روایت شریف ما به این مسئله به تفصیل پرداخته شده و مختصات هر کدام از این امامت‌ها و امت‌ها بیان شده‌است و اما در روایتی که در کتاب شریف اصول کافی آمده است، به تفاوت این دو امامت اشاره می‌شود. اما آن امامتی که بر مبنای هدایت الهی شکل می‌گیرد، امر خداوند متعال را نسبت به امر مردم مقدم می‌دارد و در مقابل، آن امامتی که هدایت به سمت آتش می‌کند، امامتی است که امر مردم و هواهای نفسانی را بر امر خداوند متعال مقدم می‌دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به مقام اعطای ملک عظیم به جریان امامت حق و حضرات معصومین (ع)، به مسئله تفویض دین در روایات پرداخت و افزود: خداوند متعال بعد از تربیت نبی گرامی اسلام (ص) امداد پیوسته ایشان در عالم، امر دین را که همان ملک عظیم است، به طور کامل در اختیار ایشان و ائمه بعد از ایشان قرار داده‌است و همین اعطای ملک عظیم به امیرالمومنین (ع) می‌باشد که موجب حسادت دیگران شده‌است.

ع)ص)ع)استاد میرباقری تاکید کرد: مقام «مفترض الطاعه» بودن برای امام به این معناست که خداوند نه تنها ملک دنیا را بلکه ملک دین و دنیا را در اختیار امام (ع) گذاشته است به طوری که کلام ایشان مساوق با کلام خداوند متعال است و اطاعت از آن همانند اطاعت از خداوند متعال واجب و ضروری است.

مفترضالطاعهع)امام معصوم به دنبال تبعیت و جاری ساختن امر الهی در عالم است

امام معصوم به دنبال تبعیت و جاری ساختن امر الهی در عالم استامام معصوم به دنبال تبعیت و جاری ساختن امر الهی در عالم استوی گفت: امام معصوم با اینکه دارای مقام تفویض امر است و خودش صاحب امر می‌باشد، به دنبال تبعیت از امر الهی و جاری ساختن امر الهی در عالم است.

استاد میرباقری در ادامه به خصوصیات امر امام پرداخت و افزود: با امر امام است که امت شکل می‌گیرد و در حقیقت این امر امام است که امت را راهبری می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که امر امام، نه تنها برای امت خودش نافذ است بلکه این امر در همه مراتب عالم جاری می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به مختصات امامت در دستگاه باطل اشاره کرد و بیان داشت؛ عده‌ای هم در این عالم بعد از اینکه به جایگاه امامت دست یافتند، امت را با امر خودشان و هواهای نفسانی خودشان بنا می‌کنند. این امامان کسانی هستند که هوای خودشان را بر امر الهی و کتاب مقدم می‌دارند و در نهایت امت خودشان را به سمت آتش، هدایت و در جهنم الهی گرفتار می‌کنند.

استاد میرباقری مصداق بارز و عینی امامت جریان باطل را تمدن غربی عنوان کرد و افزود: این چیزی که امروز نامش را تمدن غربی گذاشته‌اند بر مبنای هواهای نفسانی بنا شده است که مخالف امر الهی و کتاب شریف قرآن می‌باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که بر اساس روایات، امامت حق مربوط به نسل حضرت زهرا (س) می‌باشد، افزود: البته این امامت مربوط به آن دسته‌ای از نسل حضرت زهرا (س) می‌باشد که دارای مقام سبقت در خیرات هستند، یعنی ائمه معصومین (س).

س)س)س)

منبع: مهر
شناسه خبر: 516015